Birka Cruises

Birka Cruises har varit ett dotterbolag till rederibolaget Eckerö, sedan år 2008. Birkas ända fartyg, Birka Paradise, är ett kryssningsfartyg och går till Mariehamn. Birka har tidigare ägt fartyget Birka Princess men hon såldes till Cypern år 2006 och döptes om till Sea Diamond. Sorgligt nog, har hon sjunkit i Santorini. Orsaken var att hon gick på grund på ön Thira. 2 människor saknades och trors ha omkommit. Sea Diamond ligger på en klippa, på havbotten och kommer i en snar framtid att bärgas. Hon har spelat fartyget "M/S Freja" i serien "Rederiet" som sändes på TV1 och TV2 under året 1992 och 2002.
Birka Cruises grundades år 1971 i Åland. År 1971 köptes det danska fartyget M/S Prinsesse Margarethe och döptes om till Prinsessan. På våren år 1972 köptes fartyget M/S Kung Olav och döptes om till Baronessan. År 1973 köpte Birka fartyget M/S Freeport från USA. Hon användes som bil- och passagerarfärja från Stockholm och Helsingfors. Freeport såldes efter endast ett år till rederiet "Stockholms Rederi AB Svea".
År 1978 blev Prinsessan upplagd i Mariehamn och såldes senare till ett annat rederi. Samma år köpte Birka M/S Finnhansa som är byggd år 1966 i Wärtsiläs varv i Helsingfors. År 1983 beställdes Birka Princess från Valmets varv i Helsingfors. Birka Princess sjösattes Oktober år 1985.
År 1987 såldes M/S Prinsessan som de haft i 9 år. År 1988 skrev Birka kontrakt med det finska varvet Wärtsilä Marine. Varvet gick i konkurs så Prinsessan levererades aldrig. Hon hamnade istället på Majestys Cruise Line.
År 1996 firade Birka Cruises 25 år och 12 968 989 enkelresor sedan rederiet skapades. Birka Princess firade 10 år och totalt 2 617 448 passagerare ombord.
År 1999 byggdes Birka Princess om vid Lloyd Werft Bremerhaven som ligger i Tyskland. Hon ansågs efter ombyggnaden vara sin tids säkraste och mest miljöanpassade fartyg. Hon fick bland annat sprinklers i alla utrymmen och katalysering på respektive motorer.
År 2001 firar Birka Cruises 30 år sedan start. Birka Princess som då var 15 år gammal höll fortfarande som ett väldigt modernt fartyg på östersjön.
År 2002 beställde Birka ett nytt fartyg från Aker Finnyards i Raumo. Fartyget döptes till Birka Paradise och förses med ett exklusivt soldäck där de artificiella solarna lyser och värmer året om. Man byter namn på dotterbolaget United Shipping Ltd Ab till Birka Cargo vars flotta bestod av 7 moderna roro-fartyg.
År 2003 har sammanlagt 5 miljoner människor åkt Birka Paradise.
År 2004 levererades Birka Paradise. Hon sätts på sin jungfruresa Stockholm - Mariehamn.
År 2006 sålde Birka fartyget Birka Princess till rederiet Louis Cruise Line Oy i Cypern och gav henne sitt nya namn, M/S Sea Diamond. Den 6 april 2007 sjönk Sea Diamond utanför Santorini efter att ha gått på grund dagen innan. Hon vilar nu på mellan 90 till 140 meters djup.
År 2007 köpte Eckerö Line i Mariehamn, aktiemajoriteten i Birka Line Abp.
Den 28 Maj år 2008 blev Birka Cruises ett helägt dotterbolag till rederiaktiebolaget Eckerö.
Den 3 Juni år 2009, flaggas Birka Paradise från Ålänsk flagga till Svensk flagga.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag heter Josefine och är en 16-årig tjej med Asperger, ADD och depression.

Jag har varit intresserad av historia och båtar så länge jag kan minnas. Intresset för fartygshistoria började i trean eller tvåan. Jag var på fritids och jag umgicks ofta med en kompis som kunde en del om historia. Han började då prata om ett fartyg vid namn Titanic som sjönk efter att ha kolliderat med ett isberg i Atlanten. Det som fascinerade mig var att hon bröts itu och sjönk med fören först. Jag blev plötsligt intresserad

text

Några år senare såg jag en film från 1996 om Titanic (Inte den med Rose och Jack). När filmen var slut gick jag direkt in på Google och sökte på "Titanic" och fick upp en hel del fakta om fartyget och förlisningen. Jag blev mer och mer insnöad och sen ville jag skapa en blogg, denna blogg, som skulle handla om fartyg. I början var det tänkt att bloggen enbart skulle handla om Titanic men sen fick jag en idé att skriva om fartyg för övrigt.