Cunard Line

Cunard Line är ett rederi som är grundat år 1838. Man trafikerade flera linjer mellan England och olika hamnar i Nordamerika. Rederiet skulle senare, under namnet Cunard Steamships Limited, bli ett av världens största rederier. Titanics ägare White Star Line, slogs ihop med Cunard den 10 Maj 1934. 1947 köpte Cunard upp de sista delarna av White Star Line för att bli ensamma ägare av rederiet och blev senare Cunard White Star.
Cunard Line äger fartygen
Queen Victoria
Laconia
Queen Elizabeth II
Queen Mary

Lusitania
Queen Mary II
Mauretania:

M/S Silja Europa

Silja Europa är en kryssningsfärja som ägs av Oy Tallink Silja Line Ab och trafikerar för Silja Line mellan Stockholm-Mariehamn-Långnäs-Åbo. Silja Europa är Östersjöns största kryssningsfärja. Hon var världens största kryssningsfärja mellan år 1993 - 2001. Hon byggdes som M/S Europa för rederi AB Slite. Det var Silja Europa som andra fartyg den 28 September år 1994 tog emot nödanropet Mayday från M/S Estonia. Det var även Silja Europa som kom att leda räddningsinsatsen.
Bild Från GOOGLE

M/S Regina Baltica

Regina Baltica är en kryssningsfärja som ägdes av Tallink och används i charterverksamhet. Hon byggdes år 1980 som M/S Viking Song tillsammans med sin syster M/S Viking Saga. De sattes då in i trafik för Viking Line mellan Stockholm och Helsingfors. Såldes 1985 till det norska rederiet Fred Olsen & co där hon till och med 1990 användes för trafik mellan Norge och Danmark respektive Storbritannien som M/S Braemar. 1991 utchartrades hon till Baltic Shipping Line för traden S:t Petersburg-Nynäshamn-Kiel under namnet Anna Karenina.
I Juni 1996 såldes hon till Estline och döptes om till Regina Baltica och sattes in i trafik mellan Stockholm och Tallinn. 2001 gjorde EstLine konkurs och Regina Baltica såldes till Hansatee som 2002 döptes om till AS Tallink Grupp. När Estland erhållit medlemskap i EU 2004 började man även lägga till Mariehamn för att kunna fortsätta sälja TaxFree. 2006 flyttades fartyget till rutten Stockholm till Riga. I maj 2009 ersattes hon av M/S Romantika. Därefter har Regina Baltica använts i charterverksamhet. Sommarcharter 2009-2011 för Acciona Trasmediterránea och linjen Almeria Nador. Hösten 2010 var hon även utchartrad till Strandfaraskip Landsins för trafik mellan Tvøroyri-Tórshavn.

Thomas Andrews

Thomas Andrews var en affärsman och fartygskonstruktör av Titanic. Han föddes den 7 Februari år 1873 i Comber, Nordirland. Han var med och skapade "De tre systrarna". (Titanic, Britannic och Olympic). Thomas följde med Titanic ner till djupet den 15 April 1912. Han började studera vid Royal Belfast Academical Institution 1882, men hoppade av skolan vid 16 års ålder för att istället börjas som lärling hos skeppsvarvet Harland & Wolff. Den 24 Juni år 1908 gifte han sig med Helen Reilly Barbour, som var dotter till John Doherty Barbour och syster till Miline Barbour. Deras dotter, Elizabeth law Barber Andrews, föddes den 27 November år 1910.

År 1907 ingick Harland & Wolff i ett samabete med det brittiska skeppsrederiet White Star Line. Andrews var högst delaktig i arbetet då han var med och skapade "De tre systrarna". Andrews, tillsammans med andra Harland and Wolff arbetare, brukade närvara på deras fartygs jungfruresor. Titanic var inget undantag, så han reste med fartyget den 10 April 1912. Under resan förde Andrews anteckningar om olika förbättringar skeppet kunde behöva, och när Titanic kolliderade med isberget den 14 april kl. 23:40 var Andrews så fullt inne i sitt arbete att han var helt ovetande om kollisionen.

RSS 2.0