Bärgningsförsök av Vasa på 1600-talet

Medan kapten Söfring Hansson ännu satt fängslad kom de första vrakbärgarna till förlisningsplatsen. Först på plats var engelsmannen Ian Bulmer. Redan 3 dagar efter katastrofen fick han ensamrätt att bärga Vasa. Men, sade de kloka männen i Riksrådet, några pengar kommer inte att betalas ut förrän engländaren fullgjort sina löften. Bulmer misslyckades and amiral Klas Flemning, samma man som avbröt krängningsprovet, tog över försöken att bärga Vasa och rädda de många värdefulla kanonerna. Till sin hjälp tog han Långe Hans Olofsson från Karelen som kunde gå under vatten. Men också Långe Hans misslyckades och efter ett år av fruktlösa försök skrev Flemning till kungen: "Det är en större tungd än jag någonsin kunnat förutse".

Flemning gav upp, men många andra lockades av de 64 dyrbara bronskanonerna på Vasa. Årtiondena efter förlisningen kom en rad äventyrare, skattsökare och uppfinnare till Stockholm. Krokar och ankare fästes i skrovet. Man drog och halade, men allt misslyckades. Vasas skatter låg oåtkomliga ända till 1660-talet då värmlänningen Albrekt von Treileben och tysken Anders Pechell började intressera sig för kanonerna. De hade båda stor erfarenhet av vrakbärgning och deras viktigaste hjälpmedel var en dykarklocka. Den fungerade på samma sätt som när man sätter ner ett upp och nedvänt glas i vatten. En luft-ficka bildades i övre delen av dykarklockan. Den var dykarens luftförråd medan han med krokar och specialverktyg arbetade nere på vraket. Anders Amundsson herre den förste som sänktes ner i Vasa. Han rapporterade att de tidigare bärgarna gått hårt åt skeppet: "Där nere ser ut som en gärdsgård" sa han enligt bevarade handlingar.


Systerfartyg

  • RMS Titanic, Olympic & HMHS Britannic
  • RMS Lusitania, Mauretania & Aquitania
  • RMS Empress of Ireland & Empress of Britain
  • M/S Silja Symphony & Silja Serenade
  • M/S Gabriella, Amorella, Crown of Scandinavia & Isabella
  • M/S Silja Festival & Silja Karneval
  • M/S Estonia & Diana II
  • Oasis of the Seas & Allure of the Seas

Birka Cruises

Birka Cruises har varit ett dotterbolag till rederibolaget Eckerö, sedan år 2008. Birkas ända fartyg, Birka Paradise, är ett kryssningsfartyg och går till Mariehamn. Birka har tidigare ägt fartyget Birka Princess men hon såldes till Cypern år 2006 och döptes om till Sea Diamond. Sorgligt nog, har hon sjunkit i Santorini. Orsaken var att hon gick på grund på ön Thira. 2 människor saknades och trors ha omkommit. Sea Diamond ligger på en klippa, på havbotten och kommer i en snar framtid att bärgas. Hon har spelat fartyget "M/S Freja" i serien "Rederiet" som sändes på TV1 och TV2 under året 1992 och 2002.
Birka Cruises grundades år 1971 i Åland. År 1971 köptes det danska fartyget M/S Prinsesse Margarethe och döptes om till Prinsessan. På våren år 1972 köptes fartyget M/S Kung Olav och döptes om till Baronessan. År 1973 köpte Birka fartyget M/S Freeport från USA. Hon användes som bil- och passagerarfärja från Stockholm och Helsingfors. Freeport såldes efter endast ett år till rederiet "Stockholms Rederi AB Svea".
År 1978 blev Prinsessan upplagd i Mariehamn och såldes senare till ett annat rederi. Samma år köpte Birka M/S Finnhansa som är byggd år 1966 i Wärtsiläs varv i Helsingfors. År 1983 beställdes Birka Princess från Valmets varv i Helsingfors. Birka Princess sjösattes Oktober år 1985.
År 1987 såldes M/S Prinsessan som de haft i 9 år. År 1988 skrev Birka kontrakt med det finska varvet Wärtsilä Marine. Varvet gick i konkurs så Prinsessan levererades aldrig. Hon hamnade istället på Majestys Cruise Line.
År 1996 firade Birka Cruises 25 år och 12 968 989 enkelresor sedan rederiet skapades. Birka Princess firade 10 år och totalt 2 617 448 passagerare ombord.
År 1999 byggdes Birka Princess om vid Lloyd Werft Bremerhaven som ligger i Tyskland. Hon ansågs efter ombyggnaden vara sin tids säkraste och mest miljöanpassade fartyg. Hon fick bland annat sprinklers i alla utrymmen och katalysering på respektive motorer.
År 2001 firar Birka Cruises 30 år sedan start. Birka Princess som då var 15 år gammal höll fortfarande som ett väldigt modernt fartyg på östersjön.
År 2002 beställde Birka ett nytt fartyg från Aker Finnyards i Raumo. Fartyget döptes till Birka Paradise och förses med ett exklusivt soldäck där de artificiella solarna lyser och värmer året om. Man byter namn på dotterbolaget United Shipping Ltd Ab till Birka Cargo vars flotta bestod av 7 moderna roro-fartyg.
År 2003 har sammanlagt 5 miljoner människor åkt Birka Paradise.
År 2004 levererades Birka Paradise. Hon sätts på sin jungfruresa Stockholm - Mariehamn.
År 2006 sålde Birka fartyget Birka Princess till rederiet Louis Cruise Line Oy i Cypern och gav henne sitt nya namn, M/S Sea Diamond. Den 6 april 2007 sjönk Sea Diamond utanför Santorini efter att ha gått på grund dagen innan. Hon vilar nu på mellan 90 till 140 meters djup.
År 2007 köpte Eckerö Line i Mariehamn, aktiemajoriteten i Birka Line Abp.
Den 28 Maj år 2008 blev Birka Cruises ett helägt dotterbolag till rederiaktiebolaget Eckerö.
Den 3 Juni år 2009, flaggas Birka Paradise från Ålänsk flagga till Svensk flagga.






Silja Line

Silja Line är ett Finländskt rederi med trafik i norra Östersjön och ägs av Tallink. Silja Line driver även Tallink Silja Cargo, och de hade också ett dotterbolag, Seawind Line. deras trafik har tagits över av Tallink. Silja Line driver Östersjöns största kryssningsfärja Silja Europa. Silja Line grundades år 1957 som ett dotterbolag till FÅA, Rederi AB Bore och Svearederiet för att sköta den som de kallade Samtrafiken mellan Sverige och Finland. År 2000 såldes Silja Line till det brittiska Sea Containers. ea Containers hamnade senare i en ekonomisk kris, och i juni 2006 såldes Silja Line till estniska Tallink. I köpet ingick inte SuperSeaCat-båtarna, Silja Opera och Finnjet. År 2006 bytte Silja Line namn till Tallink Silja men passagerartrafiken bedrivs och marknadsförs fortfarande under namnet Silja Line. Den 23 Juli år 2008 fick Silja Line sitt nya fartyg M/S Galaxy, som går Stockholm till Åbo tillsammans med Silja Europa. Hon ägs av Tallink som har behållit sitt skorstensmärke på fartyget.
Silja Line äger fartygen
Silja Europa
Silja Symphony
Silja Serenade
Galaxy
Silja Line har också ägt många andra fartyg innan.

RSS 2.0