Thomas Andrews

Thomas Andrews var en affärsman och fartygskonstruktör av Titanic. Han föddes den 7 Februari år 1873 i Comber, Nordirland. Han var med och skapade "De tre systrarna". (Titanic, Britannic och Olympic). Thomas följde med Titanic ner till djupet den 15 April 1912. Han började studera vid Royal Belfast Academical Institution 1882, men hoppade av skolan vid 16 års ålder för att istället börjas som lärling hos skeppsvarvet Harland & Wolff. Den 24 Juni år 1908 gifte han sig med Helen Reilly Barbour, som var dotter till John Doherty Barbour och syster till Miline Barbour. Deras dotter, Elizabeth law Barber Andrews, föddes den 27 November år 1910.

År 1907 ingick Harland & Wolff i ett samabete med det brittiska skeppsrederiet White Star Line. Andrews var högst delaktig i arbetet då han var med och skapade "De tre systrarna". Andrews, tillsammans med andra Harland and Wolff arbetare, brukade närvara på deras fartygs jungfruresor. Titanic var inget undantag, så han reste med fartyget den 10 April 1912. Under resan förde Andrews anteckningar om olika förbättringar skeppet kunde behöva, och när Titanic kolliderade med isberget den 14 april kl. 23:40 var Andrews så fullt inne i sitt arbete att han var helt ovetande om kollisionen.

Kommentarer
Postat av: Natalie Skogman

sv: Håller med. Har dock inte sätt den ännu :o

Hur mår du annars då? ;)

2011-08-25 @ 06:40:46
URL: http://nattuchan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag heter Josefine och är en 16-årig tjej med Asperger, ADD och depression.

Jag har varit intresserad av historia och båtar så länge jag kan minnas. Intresset för fartygshistoria började i trean eller tvåan. Jag var på fritids och jag umgicks ofta med en kompis som kunde en del om historia. Han började då prata om ett fartyg vid namn Titanic som sjönk efter att ha kolliderat med ett isberg i Atlanten. Det som fascinerade mig var att hon bröts itu och sjönk med fören först. Jag blev plötsligt intresserad

text

Några år senare såg jag en film från 1996 om Titanic (Inte den med Rose och Jack). När filmen var slut gick jag direkt in på Google och sökte på "Titanic" och fick upp en hel del fakta om fartyget och förlisningen. Jag blev mer och mer insnöad och sen ville jag skapa en blogg, denna blogg, som skulle handla om fartyg. I början var det tänkt att bloggen enbart skulle handla om Titanic men sen fick jag en idé att skriva om fartyg för övrigt.