HMS Royal Oak
Royal Oak var ett Brittiskt slagsskepp av Revenge-Klass och tillhörde Royal Navy. Hon byggdes i Plymouths hamn och sjösattes den 17 november 1914, i tjänst den 1 maj 1916 och sänkt den 14 Oktober 1939. Hon var 189 m lång, 32 m bredd, 10,2 m djup och gick på 20 knop. Det var 1040 - 1146 passagerare. Mellan 1922 och 1924 blev fartyget uppgraderat med luftvärn. I början av det andra världskriget deltog Royal Oak i det resultatlösa sökandet efter Gneisenau. Här blev det helt klart att båten hade gjort sitt och var för omodern eftersom hon seglade alldeles för sakta. Den 14 oktober 1939 blev Royal Oak, medan hon hade ankrat i Scapa Flow, blivit sänkt av den tyska ubåten U-47 och hon sjönk efter 15 minuter.
HMS Victory
HMS Victory är ett 104-kanoners linjeskepp som tjänstgör i det brittiska Royal Navy. Hon byggdes mellan 1759 - 1765, Beställd 14 Juli 1758, sjösattes 7 Maj 1765 och i tjänst 1778. Victory står nu på ett muséeum i Torrdocka, Portsmouth. Hon är 69,34 m lång (Längd överallt), 56,6 m lång (Batteridäck), 15,8 m bredd, 6,55 m djup, går 8 - 9 knop och har 23 Segel och 3 master. Victory var amiral Horatio Nelsons flaggskepp. Slaget omöjliggjorde en fransk invasion av Storbritannien. Hon skadades i master och rigg. Hon hade
441 engelsmän, 64 skottar, 63 irländare, 18 walesare, 3 shetländare, 2 från Kanalöarna, 1 från Isle of Man. 71 utländska: 22 amerikaner, 7 nederländare, 6 svenskar, 4 italienare, 4 maltesare, 3 frivilliga fransoser, 3 tyskar, 3 norrmän, 2 schweizare, 2 danskar, 2 portugiser, 2 indier, 1 ryss, 1 afrikan, 9 från de Västindiska Öarna.
Regalskeppet Kronan
Kronan (Även kallad Stora Kronan) var ett svenskt örlogsfartyg och ett av världens största fartyg under sin tid. Hon byggdes 1668 - 1672. Efter bara några år förliste hon under slaget vid Ölands södra udde den 1 Juni 1676. Över 600 människor dog när skeppet sjönk. Kronan återfanns 1980 av en grupp med den kände vrakforskaren Anders Franzén, han som upptäckte Vasa på 1950-talet. I kriget mot Danmark 1657- 1658 hade Karl X Gustav genom ett vågat tåg över Lilla och Stora Bält marscherat rakt in i Danmarks hjärta, i syfte att erövra Danmark och en gång för alla göra sig kvitt en besvärlig fiende, och kanske kunna ta över den lukrativa Öresundstullen. Orsaken till förlisningen var att Kronan exploderade sen sjönk hon. Kronan var 52,1 m lång, 12,9 m bredd, 6,23 m djup och hon hade 300 sjömän & 300 soldater. Planerad för 126 kanoner från 6 till 36 pund
egentlig bestyckning 105 kanoner.
Regalskeppet Vasa
Det är nu 50 år sen man bärgade Vasa.
Vasa var ett Svenskt Regalskepp som sjönk i Beckholmen den 10 Augusti 1628. Orsaken till förlisningen var att hon hade för tunga kanoner och började sedan tippa. Hon var 69 m lång, 11,7 m bredd, vägde 1210 ton och var 4,8 m djup. Hon hade 10 segel, 3 master, 145 sjömän och 300 soldater. Vasa stor nu på ett Muséeum på Djurgården, Stockholm. Inuti henne och runt förlisningsplatsen har tusentals föremål och lik av 16 människor återfunnits. Bland föremålen finns kläder, vapen, kanoner, verktyg, mynt, mat och dryck och 6 av Vasas tio segel. Under 1600-talet gick Sverige från att vara ett litet och fattigt kungarike i den nordeuropeiska periferin utan större inflytande till att bli en av de viktigaste stormakterna i europeisk politik och, från 1611 till 1718, att vara den mäktigaste staten i Östersjön. Vasas namn är efter vasen, den heraldiska symbol som ingick i Vasaättens släktvapen.
E.J Smith
Edward John Smith var Titanics kapten. Född 27 Januari 1850 och dog när Titanic sjönk (15 April 1912) Han ville inte lämna Titanic. Han satt i ett rökrum och väntade tålamodigt in sin död. En minnesstaty invigdes åt honom i Lichfield 1914. Den 13 januari 1887 gifte sig Edward med Sarah Eleanor Pennington i St. Oswaldkyrkan i Winwick. De fick en dotter som de döpte till Helen.
Påbörjandet av Titanic
Påbörjandet av Titanics konstruktion började ta fart redan i mitten av 1870-talet. En av de ledande personerna bakom detta projekt var den kanadensiska affärsmannen William James Pirrie. Han var 27 år när han blev delägare till ett skeppsvarv och ingenjörsfirman Harland & Wolff i Belfast. Företaget skulle under det följande 50-åren bli världsledande inom skeppsvarvsindustrin och även, så småningom, bli födelseplatsen för Titanic. År 1907 fick Pirrie idé om att bygga tre gigantiska Atlantfartyg.
White Star Line
White Star Line (på svenska även kallat Vita Stjärnlinjen) var ett rederi som ägde bl.a Britannic, Titanic och Olympic. De har också ägt andra fartyg.
1800-talet
1871: Oceanic, Atlantic, Baltic, Tropic och Asiatic
1872: Republic, Adriatic, Celtic, Traffic och Belgic
1873: Gaelic
1874: Britannic
1875: Germanic
1881: Arabic och Coptic
1883: Ionic och Doric
1885: Belgic, Gaelic och Cufic
1889: Runic och Teutonic
1890: Majestic
1891: Nomadic, Tauric och Magnetic
1892: Naronic och Bovic
1893: Gothic
1894: Cevic och Pontic
1895: Georgic
1897: Delphic
1898: Cymric
1899: Afric, Medic, Oceanic och Persic
1900-talet
1900: Runic
1901: Suevic och Celtic
1902: Athenic, Corinthic och Ionic
1903: Cedric, Victorian, Armenian, Arabic, Romanic, Cretic och Republic
1904: Canopic, Cufic, Baltic och Tropic
1907: Gallic och Adriatic
1909: Laurentic och Megantic
1910: Zeeland
1911: Nomadic, Traffic, Olympic, Belgic och Zealandic
1912: Titanic och Ceramic
1914: Vaterland, Lapland och Britannic
1917: Belgic
1918: Vedic
1919: Bardic
1920: Gallic, Mobile, Arabic och Homeric
1921: Haverford
1922: Poland, Majestic och Pittsburgh
1923: Doric
1925: Delphic och Regina
1927: Albertic, Calgaric och Laurentic
1930: Britannic
1932: Georgic
White Star Line öppnades av John Pilkington och Henry Threlfall i Liverpool 1845. White Star Line slogs sedan ihop med Cunard Line den 10 Maj 1934. Och 1947 köpte Cunard Line de sista delarna av White Star Line för att kunna bli ensamma ägare av rederiet.
M/S Estonia
Estonia var en bil och passagerarfartyg som gick från Stockholm till Tallinn. Den 28 september 1994 klockan 01.48 sjönk Estonia av ett kraftigt väder i Östersjön. Hennes bogvisir bröts loss i det 4 meter höga vågorna. Det började sedan komma in massa vatten på bildäck. 852 passagerare omkom. Estonia ägdes av Estline Marine Co Ltd. Med 852 krävda offer är hon en av de dödligaste fartygskatastrofer under det sena 1900-talet.
Tidigare namn
1980-1990: M/S Viking Sally
1990-1991: M/S Silja Star
1991-1993: M/S Wasa King
1993-1994: M/S Estonia
RMS Lancastria
RMS Lancastria var ett brittiskt passagerarfartyg och trupptransportfartyg som sänktes utanför Saint-Nazaire den 17 juni 1940 med oklart antal döda, dock minst 3 500. När Lancastria byggdes hette hon Tyrrhenia vid varvet William Beardmore and Co i Glasgow i Skottland. Hon sjösattes 1920 och sin jungfruresa var 19 Juni 1922. Hon vägde 16 243 ton och var 176 m lång. Efter ombyggnad 1922 bytte hon till namnet Lancastria efter att amerikanska passagerare klagat över att Tyrrhenia var ett outtalbart namn. Lancastria lämnade Liverpool 14 juni 1940 efter reparation och översyn. Dagen därpå hade fartyget tagit ombord ett okänt antal civila flyktingar och brittiska flygare från RAF. På eftermiddagen den 17 juni anfölls Lancastria utanför Saint-Nazaire av tyska Junkers Ju 88-flygplan. Hon fick minst tre direktträffar, och började kränga, först åt styrbord och därefter åt babord. På eftermiddagen den 17 juni anfölls Lancastria utanför Saint-Nazaire av tyska Junkers Ju 88-flygplan. Hon fick minst tre direktträffar, och började kränga – först åt styrbord och därefter åt babord.
RMS Carpathia
Carpathia var ett ångfartyg byggt för linjetrafik mellan Europa och Amerika. Hon byggdes av skeppsvarvet Swan Hunter & Wigham Richardson i Storbritannien. Hon gjorde sin jungfruresa 1903 och blev känd då hon räddade överlevande från Titanic. Hon var då på väg från New York i USA till staden Fiume i Österrike-Ungern, dagens Rijeka i Kroatien. Carpathia torpederades 17 juli 1918 utanför Irlands kust av den tyska ubåten U-55. Carpathia fick babord slagsida och sjönk med fören först. Natten till mellan den 14 och 15 april (tid okänd) 1912 mottog Carpathias telegrafist ett nödmeddelande från Titanic, där man talade om att hon gått på ett isberg och behövde hjälp. Carpathia satte kurs mot olycksplatsen. Fartyget hade en högsta hastighet av 14 knop, men denna natt lyckades man pressa upp henne till 17 knop.
RMS Oceanic
Oceanic var ett passagerarfartyg som blev upphuggen i Februari 1896. Hon sjösattes 27 Augusti 1870. 1166 passagerare och 143 besättningsmän. 182,10 m lång och 6,85 m djup. Oceanic avgick på sin jungfrufärd från Liverpool 2 Mars 1871 med destination New York endast 64 personer åkte med fartyget trots att hon rymde 1166 personer. Hennes kapten var Sir Digby Murray. I Januari 1872 byggdes Oceanic om. Hon fick 2 nya ångpannor. Hon kolliderade den 22 Augusti 1888 med fartyget City of Chester vid Golden Gate City of Chester gick till botten och 16 personer omkom dock så klarade sig Oceanic sig relativt bra.
M/S Sea Diamond
Sea Diamond kommer ifrån Sverige och hette då Birka Princess men såldes till Grekland och döptes om till M/S Sea Diamond. Hon gick på grund på ön Thira i Santorini utanför Grekland. Hon fick 15 graders slagsida och sedan sjönk hon. 2 personer saknades på olyckan och trots har omkommit. Sea Diamonds vrak 125 - 140 meters djup. Rederiet hävdade att grundet var felmarkerat i sjökortet, och nya mätningar visar att de hade rätt. Enligt kortet skulle grundet ligga 57 meter från stranden, medan det verkliga avståndet är 131 m. Lokala myndigheter och boende på öarna är bekymrade över miljöfarliga ämnen i vraket, och rasrisk, då det ligger och väger vid en klipphylla. Därför kommer M/S Sea Diamond troligen inom en snar framtid att bärgas.
M/S Birka Paradise
Birka Paradise är ett kryssningsfartyg som ägs av Rederiaktiebolaget Eckerö. Paradise är byggd 2003 - 2004 i Finland. Hon är 176,85 m lång, 38,60 m bredd, 6,60 m djup och går på 21 knop. 1800 passagerare. Hon blev beställd 2002 och sjösattes 2004. Priset var 1400 miljoner svenska kronor. Hon döptes av Arja Saijonmaa. Januari 2011 genomfördes en upprustning av fartyget för ca 20 miljoner svenska kronor i samband med en teknisk översyn. Renoveringen innebar bl.a en ny taxfreebutik, pub och bufférestaurang. Paradise kan ta 1800 passagerare och saknar bildäck eftersom hon är ett kryssningsfartyg.
RMS Empress of ireland
Empress of Ireland var en kanadenisk oceanångare och ägdes av Canadian Pacific Railway Ltd. Hon gick linjetrafik mellan Liverpool i Europa och Québec som ligger i Amerika. Fartyget var 174 m lång, 20 m bredd och gick på 18 knop. Hon förliste 29 Maj 1914 på Saint Lawrence floden efter en kollision med den norska kolfraktaren S/S Storstad. 1012 passagerare omkom i katastrofen och gör till den värsta fartygskatastrofen i Kanadas historia. Canadian Pacific Ltd ägde inte bara Empress of Ireland utan fler fartyg i sin Empress-flotta. Empress of China, Empress of Japan och Empress och Britain. I december 1903 beställde företagets chef Thomas George Shaughnessy Empress of Ireland och hennes systerfartyg Empress of Britain.
Den 28 Maj 1914 klockan 16.30 lämnade Empress of ireland Québec för att åka på sin 96:e resa över Atlanten med 1477 passgerare. Under färden nedför Saint Lawrence flod var det en kraftig dimma, vilket innebär svåra förhållanden före radarns tid. Klockan 01.30 den 29 Maj siktades S/S Storstads positionsljus. Empress of ireland ändrade kurs efter signalen via mistluren. Troligen missförstod fartygsbefälen varandra och cirka klockan 01:55 dök plötsligt Storstad upp ur dimman och rammade rakt in i sidan på Empress of ireland som skadades under vattenlinjen. Empress tog snabbt in mycket vatten och fick en kraftig slagsida mot styrbord. Sen 02.09 sjönk hon endast 14 minuter efter olyckan. Man hann bara sjösätta 9 livbåtar. Många passagerare hoppade i det iskalla vattnet. En del kunde plockas upp av det relativt oskadda Storstad och andra fartyg, som cirka två timmar senare kom till platsen. Av de 1 477 kunde endast 465 räddas och bland dessa endast fyra barn.
RMS Mauretania
Mauretania var RMS Lusitanias systerfartyg. Hon sjösattes den 20 September 1906 och blev skrotad 1 juli 1935 i Rosyth, Skottland. Till skillnad från sitt systerfartyg Lusitania, som torpederades och sjönk, klarade sin Mauretania ssom tur var hela kriget ut. Efter kriget återgick hon till att vara ett passagerarfartyg, men i slutet av sin karriär omvandlades hon till ett kryssningsfartyg. År 1934 ansågs hon vara för gammal och gjort sitt och togs ur tjänst för att året därpå skrotats.
RMS Lusitania
Lusitania var ett systerfartyg till RMS Mauretania. Hon var ett ångfartyg som gick på 25 knop. Hon sjösattes 7 Juni 1906 och blev sänkt 7 Maj 1915 i Old Head of Kinsale utanför Kinsale i Irland. 3 år efter Titanickatstrofen. Fartyget var ett brittiskt passagerarfartyg som ägdes av rederiet Cunard Line byggt 1905 - 1906. När Lusitania sjösattes var det världes största fartyg. På sin sista färd lämnade hon New York den 1 maj 1915. Hon sjönk bara i 14 minuter. Hon var 240 m lång, 27 m bredd och 2000 passagerare. 552 (Första klass), 460 (Andra klass), 947 (Tredje klass).
RMS Olympic
Olympic var ett systerfartyg till Titanic och Britannic. Hon blev skrotad 1937 (Ur tjänst 1935). Hon sjösattes 1910. Olympic klarade 4 ubåtsattacker och den 12 Maj 1918 rammade och sänkte hon en Tysk ubåt. Hon var 268,8 m lång, 28m bredd, 10,5 m djup och gick på 21 knop (Normal), 24 knop (Full). Det finns inte så mycket att skriva om Olympic. Hon och Britannic är inte lika känt som Titanic.
HMHS Britannic
Britannic var ett sjukhusfartyg. Hon vägde 48 158 ton hos rederiet White Star Line. Hon blev sänkt av en Tysk mina nära Kykladerna den 21 November 1914. 30 personer omkom i katastrofen. Britannic gick på 21 knop. Först skulle hon heta RMS Gigantic men namnet ändrades till Britannic efter Titanickatastrofen. Vraket hittades 1976 på 120 meters djur i Medelhavet. Hon var lite drygt 7 meter längre än Titanic. Här kommer lite bilder på Britannic och hennes undergång. Och andra bilder på henne.
Vraket.
Britannic var 275 m lång, 28,7 m bredd, 18m djur och gick på 21 knop.
Påbörjandet av Titanic
Titanic började redan byggas redan på 1870-talet. År 1907 förde Pirrie fram en idé om att bygga 3 gigantiska Atlantfartyg.
RMS Titanic
Titanic var en oceanångare som skulle transportera saker te.x brev. Hon hade 2 systerfartyg HMHS Britannic (Sjönk i Medelhavet år 1916 av en Tysk mina) och RMS Olympic (Ur tjänst 1935, skrotad 1937). HMHS står för '' Her Majestys hospital ship'' alltså var Britannic ett sjukshusfartyg. RMS står för '' Root Mean Square '' eller '' Royal Mail Ship '' Titanic beställdes 31 Juli 1908 och sjösatt 31 Maj 1911. Titanic lämnade Southampton för första och sista gången den 10 April 1912. Hon skulle till New York. De som överlevde katastrofen fick åka med fartyget Carpathia som sjönk den 17 juli 1918 av den Tyska ubåten U-55.
Natten till mellan den 14 och 15 april (okänd tid) 1912 mottog Carpathias telegrafist ett nödmeddelande från Titanic, där man talade om att man gått på ett isberg och behövde hjälp omgående. Carpathia satte kurs mot olycksplatsen. Fartyget hade en högsta hastighet av 14 knop, men denna natt lyckades man pressa upp henne till 17 knop. Klockan fyra på morgonen, omkring två timmar efter att Titanic sjunkit anlände Carpathia till olycksplatsen och upptog alla de 712 överlevande i livbåtarna. Titanic var 286,1 m lång, 28,0 m bredd, 10,5 m djup och gick på 23 knop och 21 knop i Marschfart. Det var 3547 passagerare. 416 (Första klass), 162 (Andra klass), 262 (Tredje klass), 840 hytter och 40 sovsalar.
Natten till mellan den 14 och 15 april (okänd tid) 1912 mottog Carpathias telegrafist ett nödmeddelande från Titanic, där man talade om att man gått på ett isberg och behövde hjälp omgående. Carpathia satte kurs mot olycksplatsen. Fartyget hade en högsta hastighet av 14 knop, men denna natt lyckades man pressa upp henne till 17 knop. Klockan fyra på morgonen, omkring två timmar efter att Titanic sjunkit anlände Carpathia till olycksplatsen och upptog alla de 712 överlevande i livbåtarna. Titanic var 286,1 m lång, 28,0 m bredd, 10,5 m djup och gick på 23 knop och 21 knop i Marschfart. Det var 3547 passagerare. 416 (Första klass), 162 (Andra klass), 262 (Tredje klass), 840 hytter och 40 sovsalar.